Flexibilní fleety vozidel v nejisté době

Mohlo by se zdát, že krize COVID-19 byla pro sdílenou mobilitu smrtelnou ranou. Ovšem podle Raphaëla Gindrata, generálního ředitele a spoluzakladatele Bestmile, se prý můžeme těšit na něco mnohem zajímavějšího – vedlejší produkty této krize, které jsou příslibem zářnější budoucnosti sdílené dopravy.

Nejprve to vypadalo, že krize COVID-19 udělí sdílené mobilitě smrtelnou ránu. Protože lidé nepotřebují dopravu, když se nemohou svobodně pohybovat a koncept sdílení je v době sociálního distancování také trošku mimo. S postupným uvolňováním opatření v jednotlivých zemích hrozí i to, že lidé dají přednost autu coby vlastnímu bezpečnému dopravnímu prostředku. Obzvlášť když ceny benzínu a nafty jsou na historickém minimu.

Na druhou stranu ale vzniká i něco pozitivního – vedlejší produkty krize, které jsou příslibem zářnější budoucnosti sdílené dopravy. Nová situace nás nutí být vynalézavými, a tak města, provozovatelé veřejné dopravy i soukromí poskytovatelé hledají řešení, která dokážou přepravit více lidí menším počtem vozidel a celkově umožní s vozovým parkem pracovat efektivněji. Jejich společným cílem je zachovat výhody života bez aut, které spousta z nás ocenila – čistý vzduch, klidné ulice a více prostoru pro pěší, cyklistiku a sport.

Chytřejší, čistší města

Radnice od Paříže po Seattle plánují pro soukromé vozy trvale uzavřít kilometry ulic v centrech měst.  “Odmítáme se nechat zaplavit auty a znečištěním,“ říká starostka Paříže Anne Hidalgo. “Jen by to prohloubilo zdravotní krizi.“ Aby se ulevilo provozu a zabránilo přeplněnosti veřejné dopravy, prodloužila se některým společnostem povinnost práce z domova, případně se tak zaměstnanci mohli rozhodnout sami, protože už si na home office zvykli. Dopravní společnosti zároveň přecházejí z tradičních autobusových sítí na služby řízené poptávkou (tzv. on-demand), které automaticky propojují nabídku a poptávku. Ve vinařské oblasti Napa v Kalifornii, v Belleville v Ontariu, nebo v anglickém Kentu, už fungují na vyžádání celé autobusové sítě.

„Vzhledem k výraznému snížení poptávky v souvislosti s COVID-19 jsou provozovatelé veřejné dopravy nuceni snížit nabídku, ale zároveň musí zajistit kontinuitu služeb, zejména přepravu zdravotnického personálu,“ říká generální tajemník UITP Mohamed Mezghani. „On-demand služby nabízejí potřebnou flexibilitu pro optimalizaci využití autobusů a obsazenosti vozidel a zároveň splňují pravidla společenského odstupu.“

Více služeb najednou

Přechod na služby řízené poptávkou je jednou z mnoha změn, které by si některá města přála zachovat – méně aut v ulicích a flexibilnější služby mobility v té správné míře. Stejně jako v případě jiných hospodářských útlumů se poskytovatelé mobility snaží nabízet účinnější služby s využitím méně zdrojů. Někteří posunuli svou on-demand nabídku ještě o krok dál a využívají vozovou flotilu k poskytování množství služeb. V Jacksonville se nezávislý poskytovatel kyvadlové dopravy Beep přeorientoval z přepravy lidí k bezpečnému převážení testů COVID-19 z nemocnic k analýze na kliniku Mayo. Jiné dodávky z jejich flotily zase vozí jídlo do nemocnice VA v Lake Nona na Floridě. Města ve Velké Británii plánují využívat on-demand služby pro celé množství každodenních služeb, např. k přepravě dojíždějících pracovníků do dopravních uzlů během špičky a v době mimo špičku k osobní přepravě lidí a balíčků.

Těžší, než to vypadá

Přechod na automatizovanou on-demand flotilu, která bude sloužit více účelům je ovšem těžší, než by se mohlo zdát. Mnoho tradičních autobusových sítí se neumělo přizpůsobit situaci jednoduše proto, že jejich jízdní řády a plánování řidičů jsou pevně dané a nemají mechanismus, který by to dokázal měnit za běhu. Také nemají způsob, jak rychle komunikovat změny s cestujícími nebo řidiči, jako je tomu v případě služeb založených na mobilních aplikacích. Není ani úplně snadné umožnit rezervaci jízd předem a vytvořit flexibilní varianty sdílení (určit, kolik lidí si může rezervovat stejný autobus kvůli omezením prostoru).

Klíčem je orchestrace

Abyste mohli poskytovat tento typ služeb na vyžádání a zároveň nabízet různé služby v různých denních dobách, potřebujete značnou flexibilitu. Tu si lze zajistit pomocí pokročilých platforem pro správu vozového parku, které dynamicky propojují cestující s řidiči/vozidly a zároveň umožňují provozovateli ovládat klíčové výkonové metriky, jakými jsou doba jízdy, čekací doba a počet cestujících. V současné éře společenského odstupu mohou provozovatelé například nastavit kolik pasažérů může jet ve vozidle najednou. Po zrušení opatření mohou tento limit změnit v platformě pro správu flotily. Platformy orchestrace vozového parku také nabízejí aplikace pro cestující, které umožňují cestujícím zarezervovat jízdy, zobrazit předpokládaný příjezd, sledovat, kde se vůz aktuálně nachází a dostávat oznámení o času příjezdu nebo trvání cesty.

Aplikace a data

Cestovní data získaná pomocí mobilních aplikací pro rezervaci a placení jízd pomáhají platformám orchestrace vozového parku lépe pochopit vzory poptávky. Údaje o poptávce mohou zahrnovat cestující i zboží. Orchestrace analyzuje poptávku v reálném čase, porovnává ji s historickou poptávku a automatizuje dispečink, aby poslal správné vozidlo na správné místo ve správný čas a také nepřetržitě přerozděluje řidiče a vozidla na místo, kde mohou být nejužitečnější.

Budoucnost je flexibilní

Neustále slýcháme, že po překonání pandemické krize, už život nikdy nebude jako dřív. To však neznamená, že změny, které nás čekají musí být nutně negativní. Čistší, klidnější ulice, menší provoz a pohodlnější přeprava mohou patřit mezi ty pozitivní změny, které si z toho odneseme. A jednou z takových změn je i přeprava více lidí a zboží pomocí flexibilních, organizovaných vozových parků.

Autor: Raphaël Gindrat

06. 05. 2020

O autorovi

Raphaël Gindrat je spoluzakladatelem společnosti Bestmile a jako generální ředitel je výkonným vedoucím obchodních a technických týmů společnosti. Je průkopníkem ve světě autonomní mobility. Se spoluzakladatelkou Anne Mellano vedl projekt se Švýcarským federálním technologickým institutem (EPFL) v Lausanne, který testoval a provozoval jedny z prvních autonomních vozidel v Evropě. Poté byly jejich odborné znalosti na poli autonomní mobility žádané v projektech po celém světě.

Kromě toho, že založil a vede společnost Bestmile, Raphaël přednáší po celém světě o nových službách mobility a je advokátem otevřeného technologického ekosystému, který umožní novým službám mobility splnit příslib bezpečné, ​​dostupné a efektivní dopravy pro každého. Působí v mnoha globálních průmyslových organizacích, včetně Světového ekonomického fóra Tech Pioneers a Technologické rady Forbes. Píše pro Axios novinky v sekci Autonomous Vehicle Voices. Raphaël získal magisterský titul ve stavebnictví se specializací na management z EPFL.

Více na bestmile.com