Fleetová orchestrace jako ideální řešení dopravní situace? Tady jsou její výhody.

Téměř 7 miliard lidí. Tak moc obyvatel bude v roce 2050 žít ve městech. Tedy skoro tolik, kolik jich je nyní na celém světě. Zní vám to jako sci-fi? Jenže není. Tato čísla vyplývají z nedávných analýz OSN. Podle nich bude v roce 2050 na světě téměř 10 miliard obyvatel. A až 70 % z nich bude žít ve městech. Města se takovému vývoji musí nutně přizpůsobit. A jednou z největších výzev pro ně bude, jak zvládnout dopravu. Řešení přitom existuje – chytřejší dopravní systémy. Ty dosavadní totiž ukazují, že na podobnou situaci nestačí. Dost často si kvalitně neporadí ani s tou stávající.

Nové přepravní služby situaci spíš komplikují

Cestování z centra a do centra jednotlivými auty je stále zdlouhavější a náročnější. Veřejná doprava zase zpravidla slouží dobře jen ve středu města a jeho blízkém okolí. A pouze ve vytížených hodinách. Zvládnout s ní pomyslnou poslední míli je stále výzva. Přepravní platformy a digitální taxi dispečinky sice tuto tržní niku rychle zaplnily, ale nedomyslely důsledky. Agresivní cenotvorba umožněná často jen díky dotacím a business založený na co největším počtu řidičů podrážejících cenu vedly k tomu, že doprava ve městě ještě zhoustla.

Fleetová orchestrace je budoucnosti moderní dopravy.

Problém je, že poskytovatelé těchto služeb téměř nepředvídají a jejich služby nepřistupují k řešení komplexně. Digitální platformy v Česku tak prakticky obchodují jen s pravděpodobností. A pouze čekají, odkud přijde další objednávka a kdo bude ochotný zákazníka odvézt. Zpravidla téměř nepracují s informací, kam zákazník míří, a velmi těžko reagují na aktuální situaci. Zejména proto, že řidič je v těchto službách pouze jejich partnerem a nikoliv zaměstnancem. A přestože disponují potenciální kapacitou tisíců vozů, reálně se nemůžou spolehnout ani na jediný.

Zefektivnění brání neochota i špatná komunikace

Proč ale tyto poskytovatelé služeb nedokáží přepravu zefektivnit? Chybí jim k tomu klíčové předpoklady:

  • znalost plánované trasy a práce s ní
  • předvídání poptávky
  • a hlavně možnost kapacitu směřovat na místo, kde je nebo bude potřeba, spolehnout se na své řidiče a kontinuálně optimalizovat využití fleetu

Díky tomu je možné s daleko menším počtem vozidel dosáhnout mnohem větší efektivity. U zmíněných platforem ale takovému zefektivnění brání několik faktorů. A to jak behaviorálních (zkreslené vnímání řidiče–partnera), tak ekonomických (cenotvorba a business model). Konkrétně je to ochota řidiče a jeho užitek z konkrétní jízdy v porovnání s cenou pro pasažéra, kvalita služby nebo například aktuální dopravní situace. Poskytovatelé služeb se tedy chovají ke kapacitě reaktivně, nikoli proaktivně. Nic jiného jim ale bez možnosti orchestrace vozidel ani nezbývá.

Řešením je správné plánování v reálném čase

V ideálním světě vše funguje následovně:

  • Operátor ví, kam chce první pasažér jet, a odkloní z trasy řidiče. Zároveň dostává informace o dalších zákaznících a předává dál nové pokyny, podle kterých řidič postupuje.
  • Řidič pak cestou s prvním pasažérem vyzvedne druhého klienta a navíc 2–3 balíčky.
  • V cílovém místě zákazníky vysadí a rovnou nabere pasažéra číslo 3, který už na něj čeká.

Zákazník číslo 3 přitom čeká jen pár minut a cestu tak zvládne skoro stejně rychle, jako kdyby jel vlastním autem nebo taxi. Stačí mu udělat několik kroků do vedlejší ulice, kde má řidič naplánovanou zastávku. Zákazník tak nemusí jet vlastním autem. A ani objednávat taxi, které k němu pojede třeba přes celé město jen proto, že má daný řidič zrovna volnou kapacitu. V okrajových částech města se zase klient vyhne desetiminutové cestě na MHD, dlouhému čekání na tramvaj i zdržení na každé zastávce.

Takové řešení je efektivní pro operátora, řidiče i pasažéry. A díky tomu, že se zákazníci o vozidlo dělí, klesají jim náklady a cesta je levnější.  Výsledkem je plynulejší přeprava oproti situaci, kdy každý využije individuální dopravu. A zároveň výrazně větší pohodlí oproti MHD.

Fleetová orchestrace ušetří peníze Vaší firmě i zaměstnancům.

Netěží z toho jen jednotlivci, ale i celé firmy, které tak výrazně zefektivní dopravu zaměstnanců z příměstských lokalit nebo okrajových částí města a naopak. Přepravní kapacita několika set vozidel přitom pokrývá požadavky řady podniků naráz, aniž by se negativně projevila na dojezdovém čase a dopravní situaci. Každé auto totiž přepraví najednou několik pasažérů, kteří by jinak jeli vlastními vozy. Doprava je tak ve finále plynulejší.

Jak si s plánováním poradí fleetová orchestrace?

Jejím poznávacím znamením je snaha přiblížit se k optimálnímu bodu, kdy dodržíme:

  1. komfort pro cestující (sestávající zejména z trojúhelníku čas cesty – vzdálenost na „zastávku” – cestovní pohodlí a bezpečí)
  2. a zároveň co nejvyšší efektivitu a využití vozidel (tedy co nejobsazenější auto, minimální přejezdové kilometry a vyšší hodinová odměna pro řidiče).

Důležité přitom je ptát se na správné otázky:

  • Který pasažér ještě počká a kdo už ne?
  • Který vůz může sjet z trasy a o kolik minut si může zajet?
  • Zbyde mi kapacita na termínované předobjednávky?
  • Které vozidlo má takové zpoždění, že je lepší poslat na místo jiné?
  • Jaké termíny a ceny můžu stanovit?
  • Jak efektivita koliduje s kvalitou naší služby?
  • Jak kontinuálně v reálném čase optimalizovat výkonnost fleetu a posílat vždy správný vůz ve správný čas ke správnému pasažérovi a kombinovat nejlepší možnosti?

V ProfiMobility si na tyto otázky odpovídáme každou vteřinu a v reálném čase. Zároveň:

  • Předvídáme poptávku a pozice vozidel. Pomáhá nám s tím nejen využití machine learningu, ale také systém předobjednávek a plánování tras, velké množství dat a mapových podkladů i započítání behaviorálních a makroekonomických jevů, jako jsou například aktuální doprava, počasí, eventy nebo městská data.
  • V reálném čase aktivně řídíme fleet a směřujeme kapacitu nejvhodnějším směrem. Zároveň interagujeme s pasažéry (spojením machine learning technologie a lidského operátora fungujícího 24/7).
  • S BI teamem a vědci vyhodnocujeme data a neustále vylepšujeme nastavení algoritmu, aby byl maximálně efektivní.
  • Designujeme fleet a plánujeme kapacity s předstihem na každý den.

Právě díky spojení schopných lidí, vyspělých technologií a vlastního fleetu vozidel a řidičů násobně zvyšujeme efektivitu a zároveň dokážeme dodržet očekávaný komfort osobní přepravy.

A jak přesně vše řešíme? To se dozvíte už v příštím článku. Tak zůstaňte s námi.